Przygotowanie dziecka autystycznego do Sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Eucharystii.
I. OKREŚLENIE PROBLEMU
Chłopiec jest uczniem naszej szkoły od września 1999roku. Uczęszczał do klasy „0”, a następnie do klasy integracyjnej. W klasie na lekcji pracował z nauczycielem wspomagającym, ponieważ nie mówił, kontakt z nim był tylko za pomocą tablicy pozawerbalnego porozumiewania się. W klasie drugiej powstał problem przygotowania Jasia do I Komunii Świętej, zwłaszcza dlatego, że nie można było sprawdzić co dla niego jest zrozumiałe, a czego nie wie, ponieważ odmawiał współpracy.
II. MOTYWACJA WYBORU PROBLEMU
Zajęłam się tym problemem w szczególny sposób ponieważ, zależało mi na tym, aby dotrzeć do chłopca i umożliwić mu pełne przygotowanie się do I Komunii Świętej. Chciałam by świadomie wypowiedział się czy chce przyjąć Pana Jezusa w Komunii Świętej, oraz na temat swoich odczuć, obaw i akceptacji trudnych sytuacji życiowych.
III. OCZEKIWANE EFEKTY
1. Uświadomienie chłopcu jego mocnych stron i ważności problemu przed którym staje. 2. Motywowanie do przemyślenia swojego postępowania w świetle dekalogu i siedmiu grzechów głównych. 3. Poznanie i zrozumienie głównych prawd wiary i sakramentów świętych. 4. Przygotowanie się do spowiedzi przez wykonanie rachunku sumienia. 5. Pozytywne nastawienie do zbliżającej się uroczystości i świadomość jej powagi w jego życiu.
IV. PLAN DZIAŁANIA
1. Rozmowa z nauczycielem wspomagającym o możliwościach intelektualnych ucznia. Przygotowanie zestawu pytań do sprawdzenia podstawowych wiadomości z zakresu religii z klasy I. Analiza odpowiedzi ucznia. 2. Rozmowa z matką ucznia na temat kontynuowania pracy katechetycznej w domu. Odrabianie prac domowych w ćwiczeniach do religii. Uzgodnienie planu dodatkowych lekcji katechezy dla Jasia. 3. Przygotowanie tematów, które należy dodatkowo z uczniem przerobić. ? Dekalog ? Główne Prawdy Wiary ? 7 Sakramentów Świętych ? 7 Grzechów Głównych 4. Przygotowanie pomocy dydaktycznych i dostosowanie katechezy do możliwości ucznia. Ustalenie sposobu sprwdzenia zdobytych wiadomości.
V. OSIĄGNIĘTE EFEKTY
1. Jas uczęszczł na katechezę razem ze swoją klasą, a w dniach uzgodnionych miał dodatkowe katechezy, które pozawlały przybliżyć mu konieczne prawdy. 2. Na początku odmawiał współpracy i nie chciał udzielać odopwiedzi na stawiane mu pytania, wobec czego odbyła się rozmowa, w której wyjaśniliśmy, że jeżeli będzie odmawiał pracy i odpowiedzi to nie będzie podstaw by go dopuścić do I Komunii Świętej. 3. Po zmianie zachowania można było zobaczyć jak mu zależy by przystąpić do I Komunii Świętej. Zaczął udzielać odpowiedzi, które ku naszemu zaskoczeniu były bardzo przemyślane i prawidłowe. 4. Jaś miał starannie odrobione zadania domowe i pracował chętnie na lekcji. Bardzo podobały mu się pomoce, szczególnie te które przypominały grzechy ( różnej wielkości i kształtu kamienie polne, z literą poczatkową nazwy grzechu). 5. Rachunek sumienia (na prośbę ucznia) robił z katechetą i nauczycielem wspomagającym w klasie, przygotowaliśmy również odpowiedni spis by Jaś mógł wykorzystywać podczas spowiedzi. 6. Jaś w maju 2002r. przyjął I Komunię Świętą, a dziś bardzo pilnuje by wypełnić I Piątki Miesiąca.
|